Header Ad

Nasze tematy

Najczęściej oglądane

Brasławszczyzna – szlakiem pogranicza polsko-białorusko-litewskiego

Brasławszczyzna - szlakiem pogranicza polsko-białorusko-litewskiego 24-25 października odbył kolejny już Rajd Odkrywców. W tym roku ruszyliśmy szlakiem naszej przeszłości, szlakiem zabytków kultury polskiej na Białorusi. W pierwszym dniu naszego Rajdu mieliśmy możliwość zwiedzania takich miejsc jak: Żemłosław, Holszany, Boruny, Krewo, Oszmiana, Łyntupy.

Pierwszy przystanek był we wsi Żemłosław. Ujrzeliśmy neoklasyczny pałac, wzorowany na pałacu w Łazienkach w Warszawie. Został wybudowany w II poł. XIX w. przez Władysława i Janinę z Dunin-Rajewskich Umiastowskich. Zachowały się tylko budynki takie jak: ośmioboczna ładownia, stajnia, piwnica, młyn, gorzelnia i serownia.

W Holszanach zwiedziiśmy kościół franciszkanów, po czym udaliśmy się w ruiny zamku Sapiehów. W Borunach ksiądz opowiedział nam krótką historię kościoła. Kościół został wybudowany na nizinach wsi Boruny, gdzie cały czas był zalewany wodą. W krótkim czasie w tym miejscu wykopano studnię, a woda w niej uznana była za najbogatszą, nasyconą minerałami, mającą właściwości lecznicze.

W Postawach zachował się klasyczny pałac wybudowany w II poł. XVIII w. przez włoskiego architekta Giuseppe de Sacco dla podskarbiego Antoniego Tyzenhauza.

Wieczorem przed zameldowaniem się w hotelu w Postawach mieliśmy ognisko. Było bardzo zimno, staraliśmy się ogrzać przy ogniu, który oświecał nam twarze. Smażyliśmy kiełbaski, tańczyliśmy i śpiewaliśmy. Było bardzo wesoło, nawet nie czuliśmy zmęczenia po długiej drodze.

W niedziele po śniadaniu wyruszyliśmy do Brasławia. O godzinie 10.00 w kościele odbyła Msza Św., po której udaliśmy się na zwiedzanie okolicy. Na górze Zamkowej przewodnik opowiedział nam o pierwszych ludziach na ziemi Brasławskiej i legendę jeziora Drywiaty. Stając na samym szczycie góry Majak, podziwialiśmy piękno pobliskich lasów i jezior.

Po obiedzie udaliśmy się w powrotną podróż do Grodna. I tak skończył się nasz Rajd. Mam nadzieję, że to nie jest ostania podróż po ziemi białoruskiej. Dziękujemy Klubowi Studentów Polskich w Grodnie, który zorganizował II Rajd Odkrywców. Ciekawe, gdzie będzie III?

Wiktoria Sadowska  – odkrywca.
Brasławszczyzna - szlakiem pogranicza polsko-białorusko-litewskiego  Brasławszczyzna - szlakiem pogranicza polsko-białorusko-litewskiego