PMS

Wspomnienia z wycieczki do Pragi

Wspomnienia z wycieczki do Pragi W dniach 16-18 stycznia bieżącego roku liczna grupa entuzjastów podróży z Grodna, udała się na wycieczkę do Pragi.

Jechaliśmy autobusem przez cała Polskę, więc przy okazji zwiedzaliśmy też miasta, przez które przejeżdżaliśmy. Pierwszym takim miastem była Częstochowa. Każdy podróżujący odebrał to miasto na swój sposób. Jedni byli tu po raz pierwszy, widać było na ich twarzach zdumienie, zauroczenie, no i oczywiście szczęście, bo było to wielkie przeżycie móc być w tak świętym miejscu. Inni, którzy byli w Częstochowie już nie pierwszy raz, też bardzo się cieszyli, że mieli kolejną szansę przybyć do stóp Matki Boskiej Jasnogórskiej. Choć byliśmy tam bardzo krótko, każdy miał okazję skupić się i pomodlić.

Następnym miastem na naszej trasie była Kudowa Zdrój. W tym niedużym miasteczku mieliśmy dwa noclegi w bardzo przytulnym pensjonacie „Zuzanna”. Miejscowość ta leży na samej granicy z Czechami i szczyci się swoim źródłem wody mineralnej. Każdy chętny mógł przyjść do pijalni i skosztować leczniczej wody.  Po długiej podróży autobusem wszyscy byliśmy bardzo zmęczeni, a jednocześnie i szczęśliwi, bo znaleźliśmy się w przepięknej górskiej miejscowości, rano na nas czekała Złota Praga.

Następnego dnia wczesnym rankiem po śniadaniu wyjechaliśmy do Pragi. Jechaliśmy około dwóch godzin i w tym czasie nasz przewodnik p. Paweł opowiadał nam o historii, obyczajach i współczesnym życiu Czechów.

Zwiedzanie miasta zaczęliśmy od zamku na Hradczanach. Według księgi rekordów Guinessa jest to największy zamek na świecie, jeśli chodzi o zajmowaną powierzchnię. Główne wejście do zamku znajduje się na Placu Hradczanskim. Jest to najtłumniej odwiedzane przez turystów miejsce w całej Pradze, czemu trudno się dziwić, gdyż przedstawia widok jedyny w swoim rodzaju. Przed bramą Hradu, ukryta w budkach, stoi para strażników. Codziennie, około godz. 12.00 następuję uroczysta zmiana warty, której my też byliśmy świadkami.

Dzisiaj zamek praski mieści kancelarię prezydenta Republiki Czeskiej, odbywają się tu ważne ceremonie państwowe, przyjmuje się delegacje zagraniczne.

Następnym obiektem zwiedzania była katedra św. Wita, która jest typowym przykładem architektury gotyckiej. Stojąc na zewnątrz nie można się oprzeć wrażeniu, że katedrę wciśnięto tu na siłę. Ogromna budowla przytłacza oglądającego, który nie ma nawet miejsca, aby się cofnąć i objąć ją całą wzrokiem.

Wnętrze robi niesamowite wrażenie na każdym turyście. Początkowo uwagę zwraca wysokość pomieszczenia i ogromne witraże na ścianach. Po dokładniejszym przyjrzeniu się widzimy kaplice, znajdujące się dookoła świątyni i pochodzące z różnych okresów.

Po zwiedzaniu okolic zamku przeszliśmy się ulicami miasta do najsłynniejszego miejsca Pragi – Mostu Karola. Jest on otwarty tylko i wyłącznie dla ruchu pieszego, więc można się po nim przejść bez pośpiechu, podziwiając szerokość Wełtawy, posągi świętych, oraz całe otaczające nas piękno!

Po przejściu mostu znaleźliśmy się na ulicach starego miasta. Zdecydowanie najciekawszą jego atrakcją jest Rynek Starego Miasta, na którym znajduje się ratusz. Ozdobę ratusza stanowią drzwi i XV-wieczny zegar astronomiczny (orloj) z ruchomymi figurkami. Za Rynkiem Staromiejskim znajduje się plac Wacława.

Po tak sporym zwiedzaniu głód dal się nam we znaki, a wiemy oczywiście, że nie można dokładnie pojąć kultury państwa, nie próbując jego przysmaków. Udaliśmy się więc do typowej czeskiej karczmy, gdzie spróbowaliśmy wyśmienitych czeskich knedlików, popijając je wybornym czeskim piwem. Powoli dzień dobiegał końca, musieliśmy więc wracać do Kudowy Zdroju.

W drodze powrotnej zwiedziliśmy także Wrocław i Warszawę. To piękne miasta, do których zawsze chce się wracać, bo kryją w sobie niepowtarzalny urok.

W imieniu swoim i w imieniu całej podróżującej grupy chciałabym serdecznie podziękować organizatorowi tej wycieczki p. Jerzemu Pławsiukowi, prezesowi przedsiębiorstwa „Ekoprojekt” w Sokółce, dzięki któremu mieliśmy ogromną radość zwiedzenia jednego z najpiękniejszych miast na świecie!

Z całego serca dziękujemy!

Autor: Elżbieta Kucewicz.

30 stycznia 2009
Przygotowane w Centrum Informacyjno-wydawniczym przy ZS „Polska Macierz Szkolna"