PMS

14 listopada 2009 r

14 listopada 2009 r 14 listopada 2009 r. członkowie Oddziału Miejskiego Polskiej Macierzy Szkolnej wyruszyli trasą Grodno – Nieśwież – Mir – Grodno.  Jest to już drugi wyjazd edukacyjno-krajoznawczy w celu poznania słynnych zabytków kultury polskiej na Białorusi.

Na początku uczestników wyjazdu przywitał zespół zamkowo-pałacowy, dawna rezydencja i ośrodek ogromnych dóbr Radziwiłłów. Po zwiedzaniu pałacu wraz z przewodnikiem podziwalismy piękno największego na terenie Białorusi zespołu parków. W przepięknej świątyni katolickiej p.w. Bożego Ciała, fundacji ks. Mikołaja Krzysztofa Radziwiła – “Sierotki” w ciszy i zadumie pomodliliśmy się, a następnie zeszliśmy do krypty, która znajduje się pod kościołem i w której pochowano ponad 120 członków rodu Radziwiłłów.

Po obiedzie w małej przytulnej restauracji wyruszyliśmy do Mira, jednego z największych i najlepiej zachowanych zamków na Białorusi. Obejrzeliśmy niewielką ekspozycję muzealną, weszliśmy na wieżę, a w parku, nad brzegiem stawu zwiedzilismy prawosławną kaplicę grobową Swiatopołk-Mirskich, nad głównym wejściem której znajduje się ogromna mozaikowa ikona Chrystusa Pantokratora.

W drodze powrotnej w autokarze dzieliliśmy się wrażeniami z wyjazdu, śpiewaliśmy znane polskie piosenki, no i oczywiście zaczęliśmy już omawiać trasę następnego wyjazdu.

Dziękujemy Stowarzyszeniu „Wspólnota Polska” za podtrzymanie naszej inicjatywy i możliwość bliższego poznania zabytków kultury polskiej na Białorusi.

Autor: Alina Żylińska

19 grudnia 2009
Przygotowane w Centrum Informacyjno-wydawniczym przy ZS „Polska Macierz Szkolna"